چایلد تم چیست؟ بررسی مزایا و معایب پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس
نوشته شده توسط : صبا

با عرض سلام به شما دوستان الو پشتیبانی امروز به بررسی مزایا و معایب پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس می پردازیم.

بسیاری از کاربران وردپرس برای ساخت تم های مورد نظرشان از تم کودک سفارشی ساخته شده در قالب یا فریم ورک وردپرس استفاده می کنند. اما سوالی که اینجا ممکن است برای بعضی پیش بیاید این است که پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس چیست؟ یا فریم ورک (چارچوب تم) وردپرس چیست؟

در این مقاله ما به بررسی پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس و نیز اینکه چه زمانی شما می توانید یک تم فرزند یا چایلد تم ایجاد کنید، چرا افراد پوسته فرزند (Child Theme) را ایجاد می کنند و در نهایت مزایا و معایب استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس، می پردازیم. امیدوارم پس از خواندن این مقاله، شما  درک دقیقی از چایلد تم وردپرس داشته باشید و بدانید که آیا باید از تم فرزند استفاده کنید یا خیر.

پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس چیست؟

چایلد تم (پوسته فرزند) وردپرس یک تم وردپرس است که قابلیت هایش را از دیگر تم های وردپرس، یعنی تم والد به ارث می برد. چایلد تم ها اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که فرد می خواهد بدون از دست دادن توانایی ارتقاء یک تم، آن تم وردپرس موجود را سفارشی و یا تغییراتی درآن ایجاد کند. در گذشته، هیچ راه آسانی برای به روز رسانی تم وردپرس بدون از دست دادن تمام تنظیمات و تغییراتی که توسط شما سفارشی سازی و ایجاد شده بود، وجود نداشت.

این مساله بخصوص زمانی که ناگهان شما ایرادی در یک اسکریپت که به طور گسترده ای در تم های محبوبتان استفاده کرده اید، پیدا می کنید و نیاز دارید که آن تم ها را بروزرسانی کنید، سبب یک زحمت بزرگ برایتان می شود. در این مواقع شما باید بین از دست دادن همه تنظیمات سفارشی سازی شده تان در صورت بروز رسانی تم هایتان و قرار دادن سایتتان در خطر هک شدن در صورت عدم بروزرسانی، یک انتخاب سخت انجام دهید.

[caption id="attachment_15057" align="aligncenter" width="650"]بررسی تم کودک (Child Theme) وردپرس پوسته فرزند (Child Theme)[/caption]

 

تیم اصلی سازنده وردپرس با معرفی مفهوم تم والد و چایلد تم (پوسته فرزند) تصمیم به حل این مشکل گرفت. چایلد تم در وردپرس تمام قابلیت ها، ویژگی ها و کد تم والد را بدون هیچ گونه تغییری در تم والد خود به ارث می برد. این امر کاربران را قادر به تغییر ظاهر تم والد و اضافه کردن/تغییر ویژگی هایی به تم مورد نظرشان بدون از دست دادن توانایی برای به روز رسانی تم والد می کند. این در واقع به این معناست که شما بعد از اینکه برای یک تم والد، چایلد تم ایجاد کردید، و چایلد تم را سفارشی سازی کردید با آپدیت کردن تم والد هم می توانید از ویژگی های جدیدی که به تم والد اضافه شده در چایلد تم استفاده کنید و هم ویژگی هایی را که خودتان قبلا برای چایلد تم ایجاد کرده بودید داشته باشید.

در تئوری، هر تم وردپرس می تواند تم های فرزند داشته باشد اما در واقعیت همه تم های وردپرس نمی توانند تم والد خوبی باشند. تمی با قابلیت های و ویژگی های محدود در اکثر موارد والد مطلوبی نیست.

تم های والد خوب که به عنوان فریم ورک یا قالب های تم شناخته می شوند، معمولا دارای قلاب ها و فیلتر های خاص خود هستند. این به طراحان و توسعه دهندگان وب سایتها اجازه می دهد در زمانی کوتاه یک سایت وردپرس سفارشی قوی با استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس  ایجاد کنند.

بخش شصت و هشتم-تبدیل پیکسل به Ems

بخش هشتم- آموزش خصوصیات Padding پدینگ در CSS

بخش نهم- آموزش تنظیم ارتفاع و عرض در CSS

آموزش رفع خطای “Missing a Temporary Folder” در وردپرس

بخش یازدهم- آموزش CSS Outline

بخش دهم-آموزش مدل جعبه ای CSS  یا CSS Box Model

بخش سیزدهم- آموزش فونت CSS یا آموزش CSS Fonts

بخش دوازدهم- آموزش CSS Text یا آموزش متن در CSS

بخش چهاردهم-آموزش آیکون ها در CSS

چرا باید از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس استفاده کنیم؟

طراحان و توسعه دهندگان وب سایتها از تم های فرزند برای سرعت بخشیدن به کار خود استفاده می کنند. هنگام استفاده از تم والد خوب، می توانید به طور چشمگیری زمان لازم برای ایجاد یک سایت وردپرس را کاهش دهید. تمام تم های والد خوب به ذاشتن قالب های تم ارائه کننده گزینه های سفارشی سازی، معروف هستند بنابراین لازم نیست که شما همه چیز را کدنویسی کنید.

ایجاد یک پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس می‌تواند به سادگی ایجاد یک فایل  style.css جدید در یک پوشه جدید باشد. تمام چیزی که شما واقعا ً نیاز دارید یک خط در سرصفحه جدید style.css است که الگو را تعریف می‌کند. یک چایلد تم قوی می‌تواند به اندازه تم والد، فایل‌های الگو را داشته باشد. چایلد تم حتی می‌تواند فراتر برود و فایل‌هایی داشته باشد که در تم والد وجود نداشته باشند.

چه زمانی باید از یک پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس استفاده کنیم؟

زمان استفاده از تم کودک (Child Theme) وردپرس

 

تصمیم به استفاده کردن یا نکردن از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس اغلب به نیازهای شما بستگی دارد. بعلاوه پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که شما چقدر نسبت به تکنولوژی جدید آگاه و با آن راحت هستید. اگر فقط می توانید اصلاح سبک های چند عنصر را انجام دهید، بهتر است از یک افزونه سفارشی CSS که خوب عمل می کند استفاده کنید. با این حال، اگر شما می توانید کل  طرح رنگ، حرکت چیزها در اطراف صفحه و غیره را با کدنویسی CSS، انجام دهید پس شما قطعا می توانید و بهتر است که استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس را در نظر داشته باشید.

اگر شما دائما در حال اضافه کردن توابع جدید به فایل functions.php  تم خود و یا به طور مداوم در حال ایجاد تغییر در فایل style.css  تم خود هستید، من استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس را شدیدا به شما توصیه می کنم.

انتخاب یک تم والد خوب، خیلی مهم است

نکته: همه قالب های(فریم ورک های) وردپرس تم های والد هستند، اما همه تم های والد قالب(فریم ورک) نیستند.

در حالی که هر تم وردپرس می تواند به عنوان یک پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس مورد استفاده قرار بگیرد، اما همه آنها فریم ورک (قالب) تم نیستند. بعضی افراد مبتدی اشتباهاتی را در ایجاد یک چایلد تم برای تم والد انجام می دهند. به این شکل که تمی را به عنوان تم والد انتخاب می کنند که قابلیت های زیادی را ارائه نمی دهد.

اگر شما یک چایلد تم ایجاد می کنید که در آن شما فایل های مورد نظر خود را جایگزین بسیاری از فایل های تم والد می کنید، پس باید به کاری که می کنید بیشتر فکر کنید و شاید لازم باشد روشتان را عوض کنید. به عنوان مثال فرض می کنیم شما واقعا تم Twenty-Eleven را دوست دارید و تصمیم گرفته اید یک پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس برای آن ایجاد کنید. شما در چایلد تم خود، فایل style.css و فایل functions.php را دارید که بوسیله آنها می توانید تغییرات مورد نظرتان را در تم وردپرس ایجاد کنید. اگر شما ظاهر بالا و پایین صفحه را دوست نداشته باشید و تصمیم بگیرید فایل  footer.php را برای اصلاح پایین صفحه اضافه کنید و همینطور برای بالای صفحه فایل دیگری را اضافه کنید و تغیرات دیگری از این دست را ایجاد کنید، خب باید به شما بگویم که نباید از Twenty-Eleven به عنوان یک تم والد استفاده کنید. بلکه شما باید آن را به عنوان تم استارتری استفاده کنید که به تم سفارشی خود تبدیلش می کنید.

به طور خلاصه شما باید وقتی از یک پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس استفاده کنید که نیاز به قابلیت ها و ویژگی های یک والد قدرتمند داشته باشید و بخواهید بدون نوشتن کد برای خودتان آن را ایجاد کنید.

مزایای استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس

مانند بسیاری از موارد دیگر، مزایا و معایبی برای استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس وجود دارد. بیایید ابتدا نگاهی به مزایای آن داشته باشیم.

مزایای تم کودک (Child Theme) وردپرس

 

۱- به روز رسانی های ایمن

پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس به طور خودکار ویژگی ها، سبک ها و قالب های والد را به ارث می برد. این به شما این امکان را می دهد که بدون ایجاد هیچ تغییری در تم های والد، با استفاده از تم های فرزند تغییرات لازم را در سایت خود انجام دهید. هنگامی که یک نسخه جدید از تم والد می رسد، شما می توانید با خیال راحت آن را به روز رسانی کنید زیرا همه تغییرات خود را در پوسته فرزند ذخیره کرده اید و این بروز رسانی سبب نمی شود که تغییرات و سفارشی سازی هایتان از بین برود.

۲- امکان گسترش آسان

پوسته فرزندی که براساس قالبی قدرتمند ساخته شده باشد بدون نوشتن مقدار زیادی کد، قابلیت انعطاف پذیری بالایی خواهد داشت و امکان ایجاد تغییرات فراوان را به شما می دهد. شما می توانید فقط فایل های قالب و توابعی که نیاز دارید را انتخاب کنید آن هم بدون رفتن سراغ فایل های قالب دیگر و اصلاحات مورد نظرتان را انجام دهید. شما می توانید قابلیت های جدید و خیلی بیشتری به پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس مورد نظرتان اضافه کنید.

۳- پشتیبان امن

هنگامی که شما یک تم کامل ایجاد می کنید، باید در مورد همه حالات ممکن فکر و برای آنها کدنویسی های لازم را انجام دهید. با این حال، هنگامی که شما در حال کار بر روی یک پوسته فرزند هستید و شما کدنویسی برای چیزی را فراموش کرده اید، همیشه قابلیت عملکرد تم والد به عنوان گزینه پشتیبان در دسترس وجود دارد.

معایب استفاده از پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس

۱- وقت گیر بودن

یکی از بزرگترین معایب استفاده از تم های فرزند زمان لازم برای یادگیری در مورد تم والد است.  به ویژه هنگامی که شما با قالب های قوی کار می کنید زمان زیادی را باید صرف یادگیری نحوه عملکرد آن قالب بکنید، چرا که هر یک از آنها دارای قلاب و فیلتر خاص خود است و شما واقعا باید کاملا با عملکرد آنها آشنا باشید تا بتوانید به حداکثر پتانسیل در کارتان برسید.

به نظر من، این منحنی یادگیری یک بار اولیه است که البته به دوش کشیدن آن به زحمتش می ارزد. در واقع چند پوسته فرزندی که شما در ابتدای یادگیری ایجاد می کنید ممکن است کار شما را طولانی تر کند، اما بعد از آن شما می توانید وب سایت های سفارشی را در کسری از زمان ایجاد کنید و عملکرد کلی شما بهبود خواهد یافت.

۲- نگرانی درباره بروزرسانی تم های والد

یکی دیگر از معایبی که در مورد تم های فرزند اغلب به آن اشاره شده است این است که توسعه دهندگان تم های والد شما ممکن است علاقه خود را برای بروزرسانی مجدد آنها از دست بدهند و آن ها را رها کنند. و به این ترتیب یک ویژگی ای که شما در پوسته فرزندتان استفاده کرده اید، رها شود یا اینکه یک تغییر ایجاد کنند که پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس شما را کاملا از بین ببرد.

البته این به نظر چندان هم نگران کننده نمی رسد. به طور عمده به این دلیل که همه تم های خوب وردپرس منبع باز و GPL هستند. اگر توسعه دهنده اصلی تم پروژه را رها کند، هیچ قانون یا دلیلی نمی گوید که شما هم نباید از آن استفاده کنید. اغلب افراد دیگری در اجتماع برای ادامه دادن پروژه تلاش می کنند. اگر توسعه دهندگان اصلی تم ویژگی خاصی را حذف کنند، می توانید به سادگی آن را در پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس خود اضافه کنید. شما برای آن کد دارید. در نهایت، اگر تغییرات شدیدی را که دوست ندارید انجام دهند، همیشه می توانید از به روز رسانی اجتناب کنید.

بررسی معایب پوسته فرزند

 

به روز رسانی تم ها هنگامی که احتمال یک مشکل امنیتی وجود دارد مهم است. البته من توصیه می کنم که تم ها را به روزرسانی کنید زیرا این کار به سازگاری آینده آنها با دیگر اسکریپت ها و پلاگین ها کمک می کند.

نتیجه

لازم است بدانید که اگر چه شما همیشه می توانید پوسته فرزند (Child Theme) را با استفاده از هر تم وردپرس ایجاد کنید، در صورتی که تغییراتی که شما در حال برنامه ریزی برای انجام آن هستید، جزئی هستند، ممکن است اصلا به ساخت به یک پوسته فرزند نیاز نداشته باشید. به تغییراتی که قصد انجامشان را دارید به طور دقیق فکر کنید، همیشه می توانید یک فایل custom-style.css در تم خود ایجاد کنید یا از یک افزونه سفارشی CSS استفاده کنید. اگر تغییرات مورد نظرتان خیلی زیاد است و احساس می کنید که باید مهمترین فایلهای تم اصلی را مورد بررسی قرار داده و بازنویسی کنید، احتمالا باید یک تم سفارشی ایجاد کنید.

امیدوارم  این مقاله در مورد مزایا و معایب پوسته فرزند (Child Theme) وردپرس برایتان مفید بوده باشد.

منبع:wpbeginner.com

 

سوالی دارید؟ سوالتون رو در نظرات مطرح کنید



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

تاریخ انتشار : دو شنبه 24 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: